پیشگیری سنگ های کلیوی
نوشته شده توسط : رضا

پیشگیری از سنگ های کلیوی 

سنگ کلیه رسوبات معدنی سختی است که در کلیه ها ایجاد می شود. آنها هنگام عبور از مجرای ادراری باعث درد وحشتناک می شوند. بسیاری از مردم از سنگ کلیه رنج می برند. اگر سنگ کلیه دارید ، 50 درصد بیشتر احتمال دارد که در 10 سال آینده دوباره سنگ داشته باشید. هیچ راهی برای جلوگیری از سنگ کلیه وجود ندارد ، به ویژه اگر سابقه خانوادگی بیماری وجود داشته باشد که می توان با اطمینان تشخیص داد. ترکیبی از تغییرات رژیم غذایی و شیوه زندگی ، همراه با داروهای خاص ، می تواند خطر ابتلا به سنگ کلیه را کاهش دهد.

علت تشکیل سنگ های اگزالات کلسیم

اگزالات یک ماده طبیعی است که در بسیاری از غذاها یافت می شود. بدن انرژی خود را از غذا دریافت می کند. هنگامی که بدن مواد مغذی مورد نیاز خود را دریافت می کند ، مواد اضافی از طریق کلیه وارد جریان خون می شود و از طریق ادرار دفع می شود. چندین ماده در ادرار وجود دارد. کریستال ها زمانی تشکیل می شوند که ادرار غلیظ باشد و مقدار زباله بیشتر از مایعات بدن باشد. این بلورها می توانند با هم جمع شوند و یک توده سخت به نام سنگ کلیه را تشکیل دهند. اگزالات ماده ای است که می تواند باعث ایجاد کریستال در ادرار شود. هنگامی که مقدار زیادی اگزالات در مقدار کمی از ادرار یافت می شود ، اگزالات در ادرار تولید شده توسط کلیه ها به کلسیم متصل می شود و سنگ کلیه اگزالات کلسیم را تشکیل می دهد.

 

سیترات کلسیم و سنگ کلیه

اگر روزانه 1500 میلی گرم از منابع مختلف (غذاها و مکمل ها) مصرف می کنید ، مشکلی نیست. مصرف کلسیم همراه غذا همیشه برای سنگ کلیه خطرناکتر از مصرف کلسیم بین وعده های غذایی است. از آنجا که کربنات کلسیم و سیترات کلسیم می توانند اگزالات را از دستگاه گوارش به راحتی جذب کنند ، سیترات کلسیم برای افزایش دفع سیترات ادراری و کاهش خطر ابتلا به سنگ های کلسیم توصیه می شود.

 

سنگ کلیه و عادات غذایی.

نقش آب

 

 مطالعات نشان می دهد اگر حجم ادرار از دو لیتر در روز بیشتر شود ، میزان عود سنگ به میزان قابل توجهی کاهش می یابد. برای دریافت این مقدار ادرار ، باید روزانه حدود 3 لیتر آب بنوشید.

 

نقش نوشیدنی های دیگر

 

 در حالی که همه نقش آب را در کاهش تشکیل و / یا عود سنگ کلیه می پذیرند ، نقش سایر نوشیدنی ها در سنگ کلیه در ادبیات علمی شناخته نشده است.

وجود سنگ کلیه یک مشکل مهم بهداشتی در جامعه است. این بیماری عمدتا مردان بین 30 تا 50 سال (3 برابر بیشتر از زنان) را درگیر می کند. افرادی که سابقه خانوادگی دارند دو برابر بیشتر در معرض ابتلا به آن هستند.

حجم کم ادرار مهمترین عامل خطر برای سنگ کلیه است. از آنجایی که سنگ های کلسیم رایج ترین نوع سنگ کلیه هستند ، در اینجا برخی توصیه های غذایی برای جلوگیری از تشکیل سنگ های جدید کلسیم وجود دارد.

برای چندین دهه ، رژیم غذایی کم کلسیم برای افرادی که دارای سنگ کلیه کلسیم هستند برای کاهش کلسترول خون توصیه می شود. با این حال ، کاهش مزمن کلسیم و دفع ادرار می تواند به استخوان های افرادی که دارای سنگ کلیه تولید کننده کلسیم هستند آسیب برساند. خطر شکستگی مهره در افراد مبتلا به سنگ کلیه 4 برابر بیشتر از سایر افراد جامعه است. مصرف زیاد پروتئین حیوانی غیر لبنی نیز می تواند منجر به از دست دادن استخوان بیشتر شود. البته محدودیت کلسیم نه تنها از تشکیل سنگ جلوگیری می کند ، بلکه باعث پوکی استخوان یا بدتر شدن آن می شود. توصیه های فعلی کلسیم برای مردان و زنان با توصیه های کلسیم برای افراد مبتلا به سنگ کلیه مطابقت دارد.

عوامل زمینه ساز سنگ کلیه

1- تحرک آسان: بی حرکتی شدید و ... جذب کلسیم توسط استخوان ها را افزایش می دهد ، به ویژه در بیماران بستری ، مانند بیماران مبتلا به ضایعه نخاعی. این امر از یک سو منجر به تجزیه تدریجی استخوان ها و ایجاد پوکی استخوان می شود و از سوی دیگر ، به این طریق کلسیم اضافی را وارد جریان خون می کند. سطح کلسیم را در ادرار افزایش می دهد و اساس تشکیل سنگ کلیه است.

 

2- مشکلات تغذیه ای:

 1-2-مصرف غذاهایی که دفع اگزالات را از طریق ادرار معکوس می کند: فندق بو داده ، شکلات ، چای ، نوشابه های حاوی کولا ، اسفناج ، بادام زمینی و….

 2 - 2 - مصرف زیاد نمک: دفع کلسیم از طریق ادرار را افزایش می دهد.

 مصرف زیاد پروتئین های حیوانی (گوشت ، لبنیات و تخم مرغ): این مواد مغذی دفع کلسیم ، اگزالات و

لفل) وعوامل ژنتیکی در ایجاد سنگ همه نقش دارند.

پیشگیری از سنگ کل

 

پیشگیری به این معنی است که اگر دارویی تجویز شده است آن را مصرف کنید و مراقب رژیم غذایی خود نیز باشید. موارد دیگری که انجام داد عبارت عبارت:

نوشیدن مایعات بیشتر

 

برای حفظ رنگ زرد کمرنگ یا شفاف ادرار خود را به اندازه کافی آب بنوشید ، یعنی در حدود 8 تا 10 لیوان در روز. به تدریج مقدار آب مصرفی خود را افزایش دهید ، برای مثال یک لیوان آب بیشتر در روز تا زمانی که به 8 تا 10 لیوان در روز برسید. این افزایش تدریجی به بدن زمان کافی برای تطبیق با مایعات اضافه را ایجاد کرد. اگر ادرارتان به رنگ زرد تیره است یعنی در اندازه کافی آب موردنوشید. در صورتی که بیماری های کلیوی ، قلبی یا کبدی هستند و برای مصرف مایعات محدودیت دارید ، پیش از اضافه شدن میزان مایعات مصرفی خود با پزشک مشورت کنید.

 

از دارو استفاده کنید

 

در صورت وجود نوشیدن مایعات فراوان و تغییر رژیم غذایی خود را در سنگ کلیه فقط می شوشید ، ممکن است پزشک برای کمک به تجزیه سنگ و یا جلوگیری از تشکیل مجدد سنگ دارو تجویز کند.

 

تغییر رژیم غذایی

 

ممکن است تغییر رژیم غذایی مفید باشد اما پیوند به علت تشکیل سنگ همه آنها را دارد. ممکن است پزشک قبل از تصمیم گیری برای تغییر رژیم غذایی به منظور کاهش خطر تشکیل سنگ تمام ، آزمایش بیشتر تجویز کند.





:: برچسب‌ها: پیشگیری سنگ های کلیوی ,
:: بازدید از این مطلب : 116
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 14 شهريور 1400 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: